Loading...
علائم خرابی وایر شمع|نحوه تشخیص خرابی وایر
دوشنبه 07 فروردین 1402 اتو یدک 3856 0

علائم خرابی وایر شمع|نحوه تشخیص خرابی وایر

علائم خرابی وایر شمع، معرفی عمر مفید شمع و وایر، اثرات خرابی وایر شمع بر عملکرد خودرو، به همراه راهنمای تعویض وایر شمع

تشخیص علائم خرابی وایر شمع یکی از مولفه‌هایی است که میتواند در عملکرد بهتر خودرو موثر باشد. شما در صورت تشخیص درست و به موقع مشکلات می‌توانید به سرعت برای برطرف کردن آن اقدان نمایید و از وارد شدن اختلالات بیشتر جلوگیری نمایید. سیم یا همان وایرها بسته به نوع مصرف و کاربرد تا 45000 ولت را به شمع‌ها می‌رساند. برای این منظور باید با عایق ضخیمی پوشانده شود تا از انتقال ولتاژ بالا از سیم پیش از رسیدن انرژی به وایرها جلوگیری شود. کیفیت وایرها نقش مهمی در این بین ایفا می‌کنند اما خرابی وایر شمع ها ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیوفتند.

علائم خرابی وایر شمع چگونه است؟

در صورتی که متوجه علائم زیر شدید ممکن است نیاز باشد تا وایر یا شمع های خودرو را تعویض کنید.

  • وجود هرگونه آسیب بر روی وایر یا شمع
  • خشن شدن موتور
  • تردید موتور در عملکرد یا خاموش شدن آن

علائم خرابی وایر شمع

آسیب‌های فیزیکی و قابل مشاهده:

ترک خودرن یا ذوب شدگی از مشهودترین نشانه ها و علائم خرابی وایر شمع هستند. سیم‌ها به مرور خشک و شکننده می‌شوند در نتیجه ممکن است بر روی آن ترک‌هایی ایجاد شود. حتی برخورد سیم‌ها با اجزای داغ موتور باعث ذوب شدن پوشش آنها و در نتیجه خرابی می‌شود.  در نتیجه برای شناسایی علائم خرابی وایر شمع باید آن را به دقت بررسی نمایید و از وجود هرگونه سایش،پارگی و ترک اطمینان پیدا کنید.

عملکرد نامناسب موتور:

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی شمع و یا وایرها کارکرد ناهماهنگ موتور است. به طور مثال خودرو در حالت ایستاده با شتاب نامناسب عمل می‌کند. در حالت ایده آل، خودرو باید بدون لرزش و با پایداری صاف حرکت کند، اما اگر شمع‌ها یا وایرها خراب باشند، موتور ممکن است به شکل نادرستی حرکت کند و این باعث ایجاد شتاب و لرزش در خودرو می‌شود.

بوجود آمدت تردید در هنگام شتاب گیری یا نه اصطلاح سکته:

زمانی که پای خود را بر روی پدال گازفشار می‌دهید خودر باید به آرامی شتاب بگیرد. اما در صورتی که هر یک از بخش‌های شمع یا وایر دچار مشکل باشد، موتور مقدار ثابتی از جریان برق را دریافت نمی‌کند و دچار شتاب‌گیری ناهماهنگ و به اطلاح سکته یا سکسکه می‌شود.

از کار افتادن موتور:

موتور وظیفه تبدیل بنزین به انرژی را برعهده داردو برای این کار نیاز به ایجاد فرآیندی به نام احتراق داخلی است. در صورتی که علائم خرابی وایر شمع وجود داشته باشد، ورود جریان الکتریکی به موتور دچار تداخل می‌شود و تکمیل چرخه احتراق دشوار خواهد شد. عملکرد ناقص این پروسه در نهایت موجب از کار افتادن موتور می‌شود.

نحوه تشخیص خرابی وایر شمع

با توجه به موارد گفته شده در بخش بالا می‌وان تا حدود زیادی متوجه علائم خرابی وایر شمع شد. اما برخی از روش‌های تشخیص خرابی وایر ها از جمله موارد زیر است:

  • بررسی ظاهری شمع و وایرها
  • استفاده از کلید تستر
  • استفاده از ابزارهای دیاگنوستیک (دیاگ)

به طور کلی توصیه می‌شود که در صورت شک کردن به عملکرد موتور و یا شمع و وایر به تکنسین ماهر و با تجربه در این زمینه مزاجعه نمایید تا به صورت دقیق‌تر از مشکل خودرویتان آگاه شوید.

تشخیص خرابی وایر شمع

اثرات خرابی سیم شمع بر عملکرد خودرو چیست؟

پس از تشخیص علائم خرابی وایر شمع نوبت به آشنایی با اثرات خرابی سیم‌های شمع بر عملکرد خودرو می‌شود. برخی از این موارد می‌تواند بسیار زیان‌ آور باشد و هزینه‌های زیادی را برای شما در بلند مدت ایجاد کند. پس بهتر است در صورت تشخیص هرگونه مشکل برای رفع آن اقدام کنید. خرابی وایر شمع‌ها می تواند باعث شود:

  • ایجاد مشکل در سیستم سوخت
  • اختلال در روشن کردن خودرو
  • توقف ناگهانی
  • سوخت ناقص موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش قدرت ماشین
  • نقص سیستم های الکترونیکی آنبرد همچون GPS و رادیو

متاسفانه خراب شدن وایر شمع‌ها به بسیاری از بخش‌های دیگر نیز آسیب میزنند. در نتیجه لازم است در برابر علائم خرابی وایر شمع آگاه باشید.

تفاوت بین وایر (سیم) و شمع چیست؟

وایر و شمع هر دو نقش حیاتی در کارکرد موتور دارند اما هرکدام از آنها مسئولیت‌های متفاوتی را برعهده دارند.

شمع‌ها مسئول ایجاد جرقه در فرایند احتراق داخل خودرو هستند و وظیفه ایجاد شعله‌ی الکتریکی را برای احتراق سوخت در سیلندر دارد. این قطعات از دوام مناسبی برخوردار هستند اما به عنوان یکی از قطعات مصرفی پس از اتمام عمر مفید نیاز به جایگزینی دارند.

وایر شمع یا همان سیم، که به آن کابل جرقه نیز می‌گویند، انرژی لازم را جهت احتراق به شمع وارد می‌کند و وظیفه انتقال جریان الکتریکی در کویل‌ها به شمع داخل سیلندر را دارد. بدون وجود این بخش جریان الکتریکی به شمع نمی‌رسد و احتراق نیز صورت نخواهد گرفت.

عمر مفید وایر شمع چقدر است؟

عمر مفید سیم شمع و وایرهای خودرو به طور معمول متفاوت است و بستگی به شرایط عملکرد و نحوه استفاده از خودرو دارد. با این حال، بیشتر تولیدکنندگان خودرو و تولیدکنندگان قطعات خودرو به عنوان یک ضوابط عمومی، تعویض وایرهای خودرو بعد از 60,000 تا 100,000 کیلومتر یا هر 4 تا 5 سال به عنوان یک سرویس روتین توصیه می کنند.

این مقدار برای سیم‌های شمع نیز مشابه است. با این حال، باید توجه داشت که در شرایط استفاده خاصی مانند شرایط رانندگی شهری شلوغ و دائمی، یا شرایط سختی مانند شرایط مرتفعی و یا دمای بالای محیط، عمر مفید وایرهای خودرو و سیم شمع کاهش می‌یابد و باید آن‌ها را به موقع تعویض کرد.

عمر مفید شمع و وایر

در صورت مشاهده علائم خرابی وایر شمع چه کار باید کرد؟

اگر متوجه نشانه‌های خرابی شمع و یا وایرها شدید، باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید. پس از مشاهده علائم خرابی وایر شمع، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهید. ابتدا باید وضعیت وایرها را بررسی کنید و مشکل را تشخیص دهید. در صورت خرابی وایر شمع، بهتر است آن را تعویض کنید. همچنین بررسی و تعویض شمع‌های خراب و چک کردن وضعیت سیستم جرقه زنی و سیستم انتقال برق به وسیله ماشین آلات تعمیر و نگهداری انجام می‌شود.

منظم نگهداری و تعویض وایر شمع می‌تواند باعث بالا رفتن کارایی خودرو شما شود و از خرابی‌های ناشی از عدم عملکرد بهینه موتور جلوگیری کند.

راهنمای تعویض وایر شمع

در صورت وجود علائم خرابی وایر شمع حتما باید در زمینه تعویض آن اقدامات مناسب را انجام دهید تا از آسیب رسیدن به سایر بخش‌ها جلوگیری کنید. برای تعویض وایر شمع، ابتدا باید وایر قدیمی را باز کرده و آن را از بوجی و شمع خارج کنید. سپس با استفاده از وایر جدید، باید انتهای وایر را به بوجی و شمع بچسبانید. حتماً باید مطمئن شوید که هر کدام از وایرها به محل خودشان برگردند و به صورت منظم و درست بچسبانید. در نهایت باید موتور را روشن کرده و اطمینان حاصل کنید که خودرو به درستی عمل می‌کند.

خرید شمع و وایر انواع خودروها

شما جهت تهیه قطعات اورجینال و با کیفیت انواع خودروهای خارجی می‌توانید از طریق اتو یدک اقدام کنید. از آنجایی که این مجموعه یکی از واردکنندگان قطعات یدکی اصلی در ایران می‌باشد، با عرضه بدونواسطه و مستقیم قطعات بهترین تنوع و رنج قیمتی را برای مشتریان فراهم کرده است و با تضمین اصالت و سلامت کالا خیال افراد را از بابت داشتن خریدی امن راحت کرده است.

شما همچنین می‌توانید از تهران و تمامی شهرستان‌ها سفارش خود را از طریق شماره تلفن  09126664996 ثبت کرده و از کارشناسان ما مشاوره و جزئیات محصول را دریافت نمایید. ارسال فوری قطعات این فرصت را فراهم کرده تا کالای مورد نیازتان را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول:

وایر شمع چه عملکرد و کاربردی در سیستم خودرو دارد؟

 وایر شمع برای انتقال جریان الکتریکی از سیستم جرقه زنی به شمع، و در نتیجه تولید جرقه‌ی لازم برای ایجاد احتراق در سیلندر موتور استفاده می‌شود.

هر خودرو چند شمع دارد؟

تعداد شمع‌های خودرو به تعداد سیلندرهای موتور آن بستگی دارد. به طور کلی، هر سیلندر در موتور خودرو دارای یک شمع است. بنابراین، خودروهایی که دارای موتور چهار سیلندره هستند، چهار شمع دارند و خودروهایی که دارای موتور هشت سیلندره هستند، هشت شمع دارند.

علائم خرابی وایر شمع چگونه قابل تشخیص است؟

پیشنهاد می‌کنیم تا برای اطمینان از مشکلات بخش شمع و وایر خودرو به مرکز تعمیرات و فرد ماهر مراجعه کنید تا این مشکل را به درستی شناسایی و برطرف کنید.

 

عمومی #علائم خرابی وایر شمع 
09921882270 نام خودرو و قطعه را پیامک بزنید
09921882270