Loading...
علائم کم بودن روغن گیربکس چیست|زمان تعویض روغن گیربکس
چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402 اتو یدک 847 0

علائم کم بودن روغن گیربکس چیست|زمان تعویض روغن گیربکس

علائم کم بودن روغن گیربکس در خودرو چیست؟ بررسی خطرات کاهش روغن گیربکس و زمان تعویض آن به همراه بررسی کارکرد سیسم گیربکس خودرو

علائم کم بودن روغن گیربکس یکی از مسائلی است که شناخت آن می‌‌تواند در حفظ عملکرد مناسب آن نقش مهمی را برعهده داشته باشد. در نتیجه شما می‌توانید با شناخت برخی از نکات به کارکرد مناسب بخش‌های دیگر و جلوگیری از خرابی آنها کمک کنید. در این محتوا از وبلاگ اتو یدک به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس، معرفی علائم کاهش روغن گیبرکس و همچنین نکات کلیدی در خصوص آن خواهیم پرداخت.

مروری بر روغن گیربکس و عملکرد آن در خودرو

به طور کلی روغن گیربکس یکی از اجزای مهم خودرو می‌باشد که برای حفظ و بهبود عملکرد گیربکس و افزایش عمر مفید آن، بخشی اساسی است. گیربکس خودرو دارای قطعاتی مانند دنده ها، محورها و دیگر قطعات حرکتی هستند که به یکدیگر متصل شده اند و در حین حرکت خودرو از طریق رانده شدن موتور، باید به صورت صحیح و هماهنگ کار کنند.

در این بین روغن گیربکس وظیفه ایفای نقش روانکاری و مزاحمت کمتر بین قطعات مختلف گیربکس را دارد. این روغن، در درون گیربکس قرار می گیرد و با بهبود عملکرد بین قطعات، از سایش زیاد آن ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن گیربکس وظیفه خنک کردن قطعات داغ گیربکس را نیز داراست.

با این حال، انتخاب روغن گیربکس مناسب و تعویض آن در زمان مناسب بسیار حائز اهمیت است. روغن گیربکس با گذر زمان آلودگی می شود و در نتیجه، کارایی گیربکس و کارکرد خودرو را کاهش می دهد. بنابراین، توصیه می شود روغن گیربکس به منظور حفظ عملکرد بهینه این بخش، هر چند مدت یک بار تعویض شود. همچنین، میزان و نوع روغن گیربکس باید با توجه به نوع و مدل خودرو و همچنین شرایط آب و هوایی محل استفاده انتخاب شود.

علائم کم بودن روغن گیربکس

علائم کم بودن روغن گیربکس چیست؟

کمبود روغن گیربکس در خودرو ممکن است به علائم مختلفی را از خود بجای بگذارد که در صورت نادیده گرفتن آن ها، باعث آسیب به این بخش از ماشین، به بار آوردن هزینه‌های تعمیرات و کاهش عمر مفید آن می شود. برخی از علائم کم بودن روغن گیربکس عبارتند از:

  1. صدای بلند و غیرعادی از گیربکس در زمان تغییر دنده یا حرکت خودرو
  2. عدم عملکرد صحیح گیربکس، به ویژه در زمان تغییر دنده و گیر کردن دنده ها؛ به طوری که تاخیر 2تا 3 ثانیه‌ای هنگام تعویض دنده‌ها احساس میشود.
  3. لرزش شدید گیربکس یا خودرو در هنگام حرکت
  4. گرم شدن غیرمعمول قطعات گیربکس و افزایش دمای خودرو
  5. پدیدار شدن لکه های روغن در زمینه پارکینگ خودرو. این لکه‌ها معمولا به رنگ قهوه‌ای یا قرمز هستند. این مسئله به دلیل نشتی مواد از واشر و یا آسیب به مخزن آن می‌باشد.
  6. ظاهر شدن علائم زنگ زدگی یا خوردگی در داخل گیربکس
  7. تیره بودن مایع گیربکس: به طور کلی مایع گیربکس باید به رنگ صورتی یا قرمز باشد اگر این مایع رنگ تیره‌ای همچون قهوه‌ای یا سیاه داشت ممکن است نشان دهنده خرابی آن باشد.

با توجه به اینکه علائم کمبود روغن گیربکس ممکن است شبیه به برخی از مشکلات دیگر خودرو باشند، لازم است در صورت مشاهده هر یک از این علائم، خودرو را به یک تعمیرکار مجرب واگذار کرده و مشکلات گیربکس را بررسی و برطرف کنید. در نتیجه مهم است که شما در قدم اول قادر به تشخیص علائم کم بودن روغن گیربکس باشید.

خطرات کاهش میزان روغن گیربکس در خودرو

کاهش روغن گیربکس در خودرو می‌تواند به مشکلات جدی در کارکرد گیربکس و در نهایت خودرو منجر شود. برخی از خطرات کاهش روغن گیربکس در خودرو عبارتند از:

1_آسیب به قطعات گیربکس:

 کمبود روغن گیربکس می‌تواند منجر به سایش و خوردگی قطعات داخلی گیربکس شود و در نتیجه عمر مفید گیربکس کوتاه شود. این خطر باعث کاهش کارایی و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو می‌شود. در نتیجه بهتر است تا با شناخت علائم کم بودن روغن گیربکس از وارد شدن خسارات جدی جلوگیری کنید.

2_عدم عملکرد صحیح گیربکس:

 همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، کمبود روغن گیربکس ممکن است باعث کندی در تغییر دنده‌ها، گیر کردن آنها، افزایش لرزش و در نهایت ترکیدن قطعات گیربکس شود. این مشکلات باعث کاهش کارایی خودرو و در برخی موارد باعث تصادفات جاده‌ای می‌شوند. بنابراین نتایج این مسئله در طولانی مدت حتی می‌تواند خطرآفرین نیز باشد.

3_افزایش هزینه‌ها و وارد شدن خسارات:

کمبود روغن گیربکس با اینکه مسئله ساده‌ای است و به راحتی نیز قابل حل می‌باشد اما، می‌تواند باعث کاهش عمر مفید گیربکس شود. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودرو افزایش می‌یابد.

4_ایجاد آسیب‌های محیط زیستی:

اگر روغن گیربکس در خودرو کم شود، قطعات گیربکس سریع‌تر ساییده می‌شوند و این می‌تواند به نوسانات و چرخه‌های تولید گازهای آلاینده‌ی بیشتر در محیط زیست منجر شود.

به همین دلیل، لازم است که همیشه سطح روغن گیربکس را در خودرو بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تکمیل کنید. همچنین، باید رعایت دوره‌های تعویض روغن گیربکس را بر اساس راهنمایی تولید کننده خودرو دنبال کنید. توجه به این نکات و علائم کم بودن روغن گیربکس می‌تواند از بسیاری از مشکلات آینده خودرو جلوگیری کند.

کاهش میزان روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس برای هر خودرو بستگی به سن، نوع آن، میزان استفاده، کاربری و... دارد. در اکثر خودروها این زمان بین 60 هزار تا 100 هزار کیلو متر یا به نوعی 3 تا 5 سال می‌باشد. با این وجود بهتر است جهت اطمینان دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و یا از یک تکنسین متخصص مشاوره بگیرید.

نحوه اندازه‌گیری روغن گیربکس:

اگر تصمیم به اندازه گیری و اطمینان از علائم کم بودن روغن گیربکس دارید، لازم است تا ماشین را در یک سطح افقی پارک کنید و سپس درپوش مخزن روغن گیربکس را بردارید. در برخی از خودروها لازم است تا بخش از کارتریج را نیز بردارید.

در مرحله بعدی با استفاده از ابزارهایی همچون متر، خط کش یا اسیر ابزارها میزان روغن موجود را بسنجید. در صورتی که این مقدار  بین حدود 1/4 تا 1/2 از درپوش روغن گیربکس است. البته این مسئله بر اساس نوع خودرو متفاوت است.

خرید بهترین روغن گیربکس خودرو

همانطور که مطالعه کردید مسئله متداولی همچون تعویض روغن گیبرکس می‌تواند در بهبود کارکرد خودرو و کاهش هزینه‌های مربوط به آن بسیار موثر باشد. در نتیجه می‌توان با آگاهی به علائم کم بودن روغن گیربکس برای افزایش مجدد آن تا سطح استاندارد اقدام کرد. در صورتی که نیاز به خرید روغن گیربکس از برندهای محبوب و با کیفیت بازار را دارید، می‌توانید از طریق مجموعه اتو یدک به سادگی سفارش خود را ثبت کنید. مجموعه اتو یدک یکی از شرکت‌های بزرگ واردکننده انواع قطعات خودروهای خارجی است که می‌تواند بسیاری از محصولات و قطعات کاربردی، از جمله روغن گیربکس را با قیمتی مناسب به مشتریان عرضه کند.

حال شما می‌توانید پس از مشاهده علائم کم بودن روغن گیربکس، نه تنها از تهران بلکه سایر شهرستان‌ها نیز سفارش خود را به صورت تلفنی و پس از دریافت مشاوره ثبت کرده و محصول را درب منزل تحویل بگیرید. برای اربتاط با ما کافی است تا با شماره  09126664996 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول:

آیا علائم کم شدن روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک و دستی یکسان است؟

بله این مسئله می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد اما بسیاری از اصلی ترین علائم کم شدن روغن گیربکس از جمله ایجاد صدا، لرزش، کاهش عملکرد، افزایش دمای گیربکس و... یکسان هستند.

چگونه می‌توان روغن گیربکس خودرو را تعویض کرد؟

بسته به نوع خودرو و گیربکس، روش تعویض روغن ممکن است متفاوت باشد. بهترین راه برای انجام این کار مراجعه به کارگاه تعمیراتی است تا فنی‌های متخصص بتوانند بهترین راهکار را برای خودرو شما پیشنهاد دهند

عمومی #علائم کم بودن روغن گیربکس 
09921882270 نام خودرو و قطعه را پیامک بزنید
09921882270