Loading...
علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو| علائم خرابی رادیاتور
جمعه 18 فروردین 1402 اتو یدک 5943 0

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو| علائم خرابی رادیاتور

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو چیست؟ دلایل و علت نشتی رادیاتور ماشین، راهکارهای نگهداری از رادیاتور و تشخیص علائم خرابی رادیاتور، تعمیر سوراخ شدن رادیاتور ماشین

سوراخ شدن رادیاتور خودور یکی از مشکلاتی است که ممکن است شما نیز با آن مواجه شوید. در نتیجه شناخت دلایل این موضوع، راهکارهای جلوگیری، نحوه برخورد با رادیاتور سوراخ شده و در نهایت خرید و تعویض رادیاتور از مواردی است که باید در رابطه با آن بدانید. در ادامه این محتوا از وبلاگ اتو یدک همراه ما باشید تا در رابطه خرابی رادیاتور خودرو اطلاعات کافی کسب کنید.

بررسی رادیاتو و عملکرد آن در خودرو

پیش از صحبت درباره سوراخ شدن رادیاتور خودرو بهتر است به کارکرد و وظیفه رادیاتور در سیستم خودرو بپردازیم. رادیاتور یکی از قطعات کلیدی سیستم خنک کننده خودرو است. سیستم خنک کننده ماشین شامل بخش‌هایی از جمله رادیاتور، پمپ آب، فن خنک‌کننده و سیستم خنک کننده موتور است.

در این بین رادیاتور نقش مهمی را ایفا می‌کند. زیرا زمانی که موتور شروع به کار می‌کند، دمای آن بالا رفته و حرارت به طور خطرناکی می‌تواند بر عملکرد خودرو و سایر اعضا اثربگذارد. در نتیجه سیستم خنک کننده که از طریق لوله‌هایی به رادیاتور متصل هستند، مایع خنک کننده را به موتور برده و از حرارت آن می‌کاهند.

یکی از عوامل اثرگذاردر خرابی رادیاتور خودرو، نشتی مایع خنک کننده است. این مورد می‌تواند در نهایت باعث کار کارافتادن این سیستم شود. در صورتی که این مایع به درستی داخل محل آب رادیاتور ریخته نشده باشد، اتصالات شلنگ و مسیر آن مسدود می‌شوند و به مرور زنگ می‌زنند. در اثر مرور زمان این محل‌ها با ایجاد خوردگی علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو خواهند شد و شما باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو را می‌توان در موارد مختلفی دانست که برخی از شایع‌ترینآنها شامل موارد زیر است:

  • سایش: سایش در دیواره رادیاتور می‌تواند باعث شکستن رادیاتور شود. این سایش معمولا به دلیل استفاده بلندمدت یا مشکل در نصب رادیاتور می‌تواند رخ دهد.
  • ضربه: ضربه‌ها می‌توانند رادیاتور را به طور موقت یا دائمی مختل کنند.
  • زنگ زدن: رادیاتور‌های فلزی معمولاً در معرض خوردگی هستند، اگرچه این مشکل با پوشش‌های ضد خوردگی و کاربرد پایدار تر توانایی مقابله با خوردگی را خواهد داشت. اگر خوردگی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، می‌تواند منجر به زنگ زدن رادیاتور شود.
  • بسته شدن لوله ها: اگر لوله‌های رادیاتور بسته شوند، آب خنک کننده به درستی جریان پیدا نمی‌کند و به دلیل افزایش فشار داخل رادیاتور، سوراخ شدن رادیاتور خودرو را در پی دارد.
  • خرابی پمپ آب: اگر پمپ آب خودرو به طور صحیح کار نکند، جریان آب خنک کننده به درستی ایجاد نمی‌شود و این می‌تواند منجر به سوراخ شدن رادیاتور شود.

تعمیر سوراخ شدن رادیاتور ماشین

برای تعمیر سوراخ شدن رادیاتور ماشین و جلوگیری از نشتی می‌توان پس از تشخیص علائم مربوطه، برای رفع آن سریعا اقدام کرد. برای گام اول استفاده از درزگیر نشت رادیاتور بهترین گزینه است. شما برای این منظور می‌توانید از طریق تعمیرگاه ها و مراکز امدادی خودرو کمک بگیرید. استفاده از مواد درزگیر یا نشت گیر می‌توانند به صورت اورژانسی مشکل نشت رادیاتور را برطرف کنند. برای استفاده از این مواد باید آن را اطراف محل نشتی و شکاف رادیاتور بریزید.

البته اقدامات مناسب تا حدود زیادی بستگی به میزان خسارت واردشده دارد. درصورتی که آسیب این بخش بسیار جدی باشد، بهتر است از کمک تکنسین‌های ماهر استفاده کنید تا در صورت لزوم این بخش را تعویض نمایید.

علائم خرابی و نشتی رادیاتور ماشین

از مهم ترین علائم و نشانه‌های نشتی رادیاتور ماشین شامل عوامل زیر است. این موارد می‌توانند برای شما هشداردهنده باشند و لازم است تا درباره آنها آگاه باشید.

  • نشت آب در محل نصب رادیاتور: اگر نصب رادیاتور به شکل مناسبی نصب و یا مایع آن به درستی پرنشده باشد، ممکن است آب از نقاط مختلف نشت کند. در این صورت ممکن است هنگامی که خودروی خود را پارک می‌کنید متوجه ریزش و نشت مواد خنک کننده از آن شوید.
  • افزایش دمای موتور: اگر رادیاتور شما خراب و یا دارای نشتی باشد، دمای موتور افزایش یافته و از این طریقمی‌توان متوجه عملکرد نادرست یکی از بخش‌ها شد. زمانی که موتور داغ می‌کند یکی از دلایل عمده آن سوراخ شدن رادیاتور خودرو است. البته مواردی همچون آسیب دیدن پمپ آب، مشکل پیدا کردن فن رادیاتور، گرفتگی شلنگ‌های مایع خنک کننده و... نیز می‌توانند در اینباره موثر باشند.
  • کاهش سطح اب رادیاتور: کم شدن میزان آبرادیاتور در اثر کارکرد خودرو مسئله‌ای طبیعی است.اما زمانی که متوجه کاهش شدید مقدار مایع خنک کننده در مخزن می‌شوید، ممکن است از علت های نشتی رادیاتور ماشین یا ترک خودرن یکی از شلنگ‌ها باشد.
  • خوردگی یا تغییر رنگ: نشت آب رادیاتور در طولانی مدت می‌تواند باعث خودرگی و تغییر رنگ برخی از بخش‌ها شود. زنگ زدن رادیاتور یا قطعات اطراف آن می‌تواننددر اثر تماس با مایع خنک کننده ایجاد شوند.

علائم خرابی و نشتی رادیاتور ماشین

6 راهکار جلوگیری از سوراخ شدن رادیاتور ماشین

اگر می‌خواهید از سوراخ شدن رادیاتور ماشین خود جلوگیری کنید و هزینه‌های تعمیرات و تعویض آن را کاهش دهید می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر عمر مفید رادیاتور را افزایش دهید.

  1. نظافت دوره‌ای رادیاتور: نظافت دوره‌ای رادیاتور و پاکسازی آن از ذرات گرد و خاک می‌تواند از سوراخ شدن رادیاتور جلوگیری کند.
  2. جلوگیری از برخورد و ضربه: برخورد و ضربه به رادیاتور می‌تواند منجر به شکستگی و سوراخ شدن آن شود، بنابراین باید در رانندگی به مواردی مانند برخورد با سطوح نامناسب و پارک کردن در محل‌های خطرناک، توجه ویژه داشت.
  3. آنتی‌فریز: استفاده از آنتی‌فریز و محافظت از آب‌های خودرو در زمستان، از سوراخ شدن رادیاتور در اثر ترکیدگی آب در برابر یخ زدگی جلوگیری می‌کند.
  4. تعویض لوازم مصرفی به موقع: تعویض لوازم مصرفی مانند لنت ترمز، دیسک ترمز و کلاچ به موقع، می‌تواند از خرابی و سوراخ شدن رادیاتور خو به دلیل استفاده غیرمناسب از ترمز و کلاچ جلوگیری کند.
  5. بررسی و تعمیرات دوره‌ای: بررسی و تعمیرات دوره‌ای سیستم خنک کننده آب و رادیاتور، می‌تواند از خرابی و سوراخ شدن رادیاتور جلوگیری کند.
  6. نصب شیلنگ‌های محافظ: نصب شیلنگ‌های محافظ بر روی شلنگ‌های رادیاتور و سیستم خنک کننده آب، می‌تواند از سوراخ شدن شلنگ‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری آن‌ها جلوگیری کند.

بعد از آن که متوجه علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو شدید و تصمیم به مراقبت از آن داشتید درباره مسائل زیر آگاه باشید.

چه زمان لازم است تا رادیاتور خودرو را تعویض کنید؟

به طور کلی عمر مفید رادیاتور به نحوه استفاده از آن بستگی دارد و نمی‌توان زمان دقیقی را برای جایگزین سازی آن معرفی کرد.اما در صورتی که رادیاتور دچار شکستگی، ترکیدگی و یا نشتی شود، لازم به تعویض این بخش خواهد بود. در غیر این صورت خودروی شما خسارات بیشتری را تجربه خواهد کرد و هزینه‌های تعمیر آن نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

 

خرید و تعویض رادیاتور ماشین

در صورتی که قصد خرید رادیاتور ماشین برای انواع خودروهای خارجی به صورت اورجینال را دارید،پیشنهاد ما به شما خرید قطعات موردنیازتان از طریق اتو یدک می‌باشد. زیرا این مجموعه با واردات و عرضه بدون واسطه قطعات اصلی توانسته نیاز مشتریان برای انواع خودروها را به خوبی تامین نماید.

همچنین به علت عرضه بدون واسطه قطعات یدکی خودروهای خارجی، قیمت بصرفه‌تری را می‌توان از این طریق دریافت کرد و علاوه بر کیفیت، تعرفه را نیز درنظر گرفت. برای ارتباط با مجموعه اتو یدک می‌توانید با شماره  09126664996 تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره تلفنی رایگان از مزایایی همچون ارسال فوری درب منزل، فروش غیر حضوری و تضمین اصالت کالا نیز بهره‌مند شوید.

 نشتی رادیاتور ماشین

سوالات متداول:

علت سوراخ شدن رادیاتور خودرو چیست؟

مسائلی همچون ضربه، وارد شدن تکان های شدید و بسته شدن لوله‌های سیستم خنک کننده می‌تواند از دلایل این مسئله باشد.

چطور می‌توان مشکل نشت رادیاتور را تشخیص داد؟

علائم نشت شامل کم شدن سطح آب و سیال خنک‌کننده، بوی غیرعادی، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سفید رنگ در محل نصب رادیاتور، افزایش دمای موتور و نشت سیال خنک‌کننده از محل‌های مختلف رادیاتور است.

آیا می‌توان رادیاتور خودرو را تعمیر کرد؟

بسته به نوع و شدت آسیب، رادیاتور ممکن است تعمیر شود. اما در صورتی که رادیاتور به علت آسیب دیدگی جدی مانند سوراخ شدن، شکستگی، ترکیدگی و یا نشتی قابل تعمیر نباشد، باید تعویض شود

عمومی #سوراخ شدن رادیاتور خودرو 
09921882270 نام خودرو و قطعه را پیامک بزنید
09921882270