Loading...
عمر مفید لوازم مصرفی خودرو|زمان تعویض قطعات ماشین
دوشنبه 14 فروردین 1402 اتو یدک 3476 0

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو|زمان تعویض قطعات ماشین

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو چقدر است؟ زمان تعویض قطعات ماشین و 6 نکته افزایش عمر مفید قطعات، به همراه جدول عمر مفید و انقضای قطعات خودرو

یکی از مسائل مهمی که برای بسیاری از افراد در زمان استفاده از ماشین مطرح می‌ شود، عمر مفید لوازم مصرفی خودرو است. واضح است که تمامی بخش‌ها و لوازم یدکی خودرو دارای عمر مفید معینی است. این بازه زمانی می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. عمر مفید قطعه به مدت زمانی اطلاق می‌ شود که یک بخش از خودرو بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی کار کند. در ادامه این محتوا از وبلاگ اتو یدک به بررسی تشخیص زمان تعویض قطعات ماشین، نحوه برنامه ریزی و داشتن زمان بندی مناسب برای تعویض لوازم یدکی مصرفی خودرو و همچنین راهکارهای افزایش دهنده عمر مفید قطعات خواهیم پرداخت.

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو به چه معناست؟

عمر مفید قطعات خودرو به زمانی گفته می‌شود که سازندگان انتظار دارند قطعه یا محصول بازدهی مورد نظر را داشته باشد. عمر مفید می‌تواند بر اساس موارد متفاوتی از جمله شرایط جوی، نوع نگه داری، حوادث و... تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش یا کاهش پیدا کند. نکته‌ای که درمورد این موضوع اهمیت پیدا می‌ کند لزوم تعویض هر یک از قطعات پس از دوره مصرف و انقضای مشخص شده است. 

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

قطعات مصرفی خودرو شامل چه بخش‌هایی است؟

به صورت موردی قطعات مصرفی و بخش‌ هایی که نیاز به تعویض آنها پس از دوره زمانی معینی می‌باشد شامل موارد زیر است. بهتر است برای نگهداری بهتر از خودرو و افزایش بهره‌وری آن برنامه‌ای مناسب جهت توجه به این بخش‌ها تهیه کنید.

  • فیلتر هوا
  • لنت ترمز
  • سنسور سرعت چرخ
  • فیلتر کابین
  • میل موجگیر
  • سیبک
  • بوش طبق
  • کمک فنر
  • شمع و وایر
  • سنسور اکسیژن
  • باتری
  • دینام
  • ترموستات
  • پمپ آب
  • ترمزها
  • سیستم تعلیق
  • کلاچ
  • تسمه تایم

جدول زمان تعویض قطعات ماشین و عمر مفید آنها

در ادامه سعی کرده‌ایم تا با قرار دادن بخش‌های کاربردی خودرو و زمان تعویض آنها برای نگهداری بهتر از خودرو به شما کمک کنیم.

عمر مفید قطعات خودرو
 4 تا 5 سال لاستیک‌های ماشین 
2 تا 3 سال باتری 
19000 تا 25000 کیلومتر فیلتر هوای خودرو
 3 تا 5 سال روغن فرمان 
12 تا 15 سال کمپرسور AC 
12 تا 24 سال  برف پاک کن لاستیکی 
150000 کیلومتر سیستم خنک کننده رادیاتور
5000 کیلومتر تا 15000 کیلومتر بسته به نوع روغن روغن فیلتر
30000 کیلومتر تا 50000 کیلومتر  شمع‌ و وایرها
10 سال ترموستات
 سالی یکبار صافی بنزین 
 20000 کیلومتر  لنت جلو
40000 کیلومتر لنت عقب
هر 50000 کیلومتر سنسور اکسیژن
هر 100 هزار کیلومتر دیسک ترمز
60000 کیلومتر تسمه تایم
هر 100 هزار کیلومتر واشر سر سلندر
هر 80 هزار کیلومتر قطعات جلوبندی
50000 کیلومتر تعمیر یا تعویض انژکتورها

 

زمان تعویض قطعات ماشین

عوامل تاثیرگذار در طول عمر قطعات خودرو

به طور کلی عوامل مختلفی می‌ توانند در تعیین زمان جایگزینی قطعات خودرو تاثیرگذار باشند. برخی از این موارد مربوط به نگهداری‌ های خود شخص است در نتیجه شما با شناخت و رعایت نکاتی می‌تواند حداکثر استفاده از لوازم یدکی ماشین خود را داشته باشید و به عمر مفید لوازم مصرفی خودرو بیفزایید.

1. شرایط آب و هوایی

دما، رطوبت، شرایط آب و هوایی منطقه می‌توانند عمر مفید قطعات خودرو را تحت تاثیر قرار بدهند. استفاده از خودرو در شرایط دمایی بسیار گرم و یا سرد می‌تواند باعث کاهش طول عمر لوازم یدکی خودرو شود.

2. شرایط رانندگی

نوع رانندگی فرد باعث می‌شود تا گاهی اوقات طول عمر و بهره‌وری بخش‌های متفاوت کاهش پیدا کند. شراطی همچون سرعت، نوع سطح جاده و تسلط فرد در رانندگی نیز در این مورد مهم است. به طور مثال استفاده ناگهانی از ترمزها در سرعت بهره‌وری آن را به مرور زمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. قسمت‌هایی همچون تایر، باتری، سیستم تعلیق و روغن موتور نیز از جمله بخش‌هایی هستند که بازدهی آنها  تحت تاثیر شرایط رانندگی است.

3. نحوه و نوع استفاده از خودرو

مسائلی از جمله کاربری ماشین و نحوه استفاده از آن بر طول عمر بخش‌های مختلف دارای اهمیت بالایی است. به طور مثال اگر با استفاده از خودرو به فعالیت‌هایی همچون رانندگی در شرایط جاده ای متفاوت، رانندگی‌های پر سرعت، جا به جایی بارهای سنگین و ... بپردازید ممکن است فشار بیشتری به برخی قطعات وارد کند و در نتیجه طول عمر آنها را تحت الشعاع قرار دهید.

4. رعایت نکات تعمیر و نگه داری

تعمیر و نگهداری از خودرو همواره یکی از نکات اولیه در زمینه افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو است. در صورتی که نسبت به واکنش‌های خودرویتان حساس باشید و به سرعت برای رفع مشکلات پیش آمده اقدام کنید، از آسیب به سایر بخش‌ها نیز جلوگیری می‌کنید. کسب اطلاعات و رعایت نکات تعمیر، بررسی‌های منظم و دوره‌ای خودرو باعث می‌شود تا سلامت وسیله نقلیه خود را تضمین کنید.

5. کیفیت قطعات یدکی

اینکه یک قطعه بتواند تا چه حد و اندازه‌ای بازدهی داشته باشد، مسلما تا حدود زیادی بستگی به کیفیت آن دارد. در صورتی که از قطعاتی با درجه کیفی پایین، غیر استاندارد، تقلبی و یا دست دوم استفاده کنید بدون شک باید انتظار عمر مفید کمتری را از آن داشته باشید و ممکن است با وجود پرداخت هزینه‌های بالا مجبور به تعویض زودهنگام آن شوید. بنابراین کیفیت قطعات را دست کم نگیرید.

6. تعداد کیلومترهای پیموده شده

زمان تعویض قطعات ماشین در برخی موارد بستگی به تعداد کیلومترهای استفاده شده از آن را دارد. همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید؛ لازم است تا برخی از قطعات پس از رسیدن به محدوده مشخص شده تعویض شوند.

افزایش عمر فید قطعات مصرفی خودرو

 چرا باید به عمر مفید قطعات خودرو توجه کنیم؟

با توجه به اهمیت ماشین‌ها در زندگی روزمره ما و همچنین افزایش قیمت تعمیرات و لوازم یدکی خودرو، بهترین روش برای سالم نگه داشتن و افزایش بازدهی توجه به عمر مفید قطعات مصرفی است. نگه داری‌ و بررسی‌های دوره‌ای می‌توانند از آسیب به سایر بخش‌ها جلوگیری کرده و بازدهی را افزایش دهند. این مسئله می‌تواند به حفظ عملکرد صحیح و بهینه سازی خودرو نیز کمک کند و نیاز به تعمیرات اساسی و پرداخت هزینه‌های مزاعف را کاهش دهد. بنابراین این مسئله را علاوه بر جنبه ایمنی، می‌توان از دیدگاه اقتصادی نیز حائز اهمیت دانست.

روش های افزایش عمر مفید لوازم یدکی مصرفی خودرو

برای آنکه افراد بتوانند به بهترین شکل قطعات خودرو را حفظ کنند روش‌های زیادی وجود دارد. بسیاری از مولفه‌های تاثیرگذار در این زمینه را در بخش بالا به شما معرفی کردیم اما قصد داریم درباره یکی از این موارد بیشتر توضیح دهیم. بحث تامین قطعات یکی از مولفه‌هایی تاثیرگذار در تعیین زمان تعویض قطعات ماشین است. زمانی که قصد جایگزینی قطعات فابریک خودرو را دارید با این مسئله مواجه خواهید شد و ممکن است پیدا کردن و خرید لوازم یدکی باکیفیت تا حدودی برایتان چالش برانگیز باشد.

در این زمینه ما به شما مجموعه اتو یدک را به عنوان مرکز فروش قطعات اورجینال خودروهای خارجی معرفی می‌کنیم. از آنجایی که این مجموعه یکی از واردکنندگان پرسابقه قطعات یدکی است، توانسته بدین وسیله، به نیاز بسیاری از افراد برای تهیه قطعات اورجینال و اصلی خودرو به درستی پاسخ دهد. بنابراین اگر شما قصد تهیه انواع لوازم یدکی با کیفیت را دارید، می‌توانید با شماره تلفن  09126664996 تاس بگیرید تا بوسیله کارشناسان ما به خوبی راهنمایی شوید.

همچنین اتو یدک تامین قطعات برای شهرستان‌ها را به وسیله ارسال فوری ممکن کرده است و شما می‌توانید بخش‌های مورد نظر خود از جدیدترین تا قدیمی‌ترین مدل‌ها را به سادگی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

قطعات لاستیکی خودرو چقدر دوام می‌آورند؟

جواب این سوال تا حدود زیادی بستگی به محل لاستیک و کیفیت اولیه آن دارد. اگر بخش پلاستیکی در معرض نور خورشید نباشد، ممکن است یک دهه عمر کنند. بخش هایی همچون شلنگ‌های رادیاتور، برخی از اتصالات، خطوط و لوله‌های سوخت از قبیل این قطعات هستند. با این حال هر قطعه پلاستیکی پس از مدتی خشک می‌شود و با ترک خودرن نیاز به تعویض آن نیز ایجاد می‌شود.

قطعات لاستیکی خودرو چقدر عمر می‌کند؟

امروزه در بسیاری از بخش‌های خودرو از پلاستیک استفاده می‌شود به همین خاطر اطلاع از عمر مفید لوازم مصرفی خودرو با جنس پلاستیک ممکن است کاربردی باشد. بخش‌هایی همچون روکش‌ها، صفحه داشبورد، بخش‌هایی از سیستم تهویه، قسمت‌هایی از موتور همچون کارتر روغن، پمپ آب و...

این بخش‌ها عموما از طول عمر بسیار خوبی برخوردار هستند و ممکن است تا مدت زمان زیادی به درستی کارکنند. اما عواملی همچون تابش نور خورشید، سن خودرو و نوع استفاده بر آن تاثیرگذار باشد.

 عمر مفید قطعات مصرفی خودرو

عملکرد مفید گیربکس خودرو چقدر است؟

یکی از مواردی که باید درباره عمر مفید لوازم مصرفی خودرو بدانید، مربوط به گیربکس است. گیبرکس های دستی عموما از طول عمر بالایی برخوردار هستند. با این حال بازدهی کلاچ بستگی به راننده و نوع رانندگی دارد. با این حال عمر مفید کلاچ بین 95 تا 160 کیلومتر میباشد.

تعمیرات کلاچ اتوماتیک بسیار سخت و پیچیده‌تر است اما پیشبینی می‌شود کلاچ‌های اتوماتیک نیز بین 160 کیلومتر کار کنند.

باتری خودرو چه مدت دوام می‌آورد؟

این مدت زمان تا حدود زیادی بستگی به نوع استفاده از خودرو و رعایت نکات نگهداری از باتری داردخودروهای مدرن و جدیدتر در صورت استفاده مناسب پس از 5 تا 6 سال نیاز به تعویض باتری خواهند داشت. شناخت عمر مفید لوازم مصرفی خودرو همچون باتری بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ممکن است به طور ناگهانی قادر به روشن کردن ماشینتان نباشید.

پمپ‌های خودرو چقدر عمر می‌کنند؟

معمولا عمر مفید قطعات مصرفی خودرو نظیر پمپ‌ها مهم بشمار می‌آید. در هر خودرو پمپ‌های آب و بنزین وجود دارد که وظیه یک مخزن نگهداری را ایفا می‌کنند. این بخش ها از بهره‌وری بالایی برخوردار هستند این قطعات در صورت شرایط مناسب تا 170 کیلومتر نیز دوام می‌آورند.

عمر مفید سیبک چقدر است؟

عمر مفید یک سیبک به عوامل مختلفی از جمله نوع سیبک، شرایط استفاده و نحوه نگهداری بستگی دارد. در عمل، می‌توان گفت که بعضی از سیبک‌ها ممکن است بعد از چندین ماه کارکرد، نیاز به تعویض داشته باشند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند چندین سال کارکرد داشته باشند.

در هر صورت، برای افزایش عمر مفید سیبک، بهتر است در هنگام نصب سیبک، از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده شود و سیبک را مطابق با راهنمایی تولید کننده و با توجه به شرایط استفاده و نگهداری، مورد استفاده قرار دهید. همچنین، بهتر است سیبک را با محتوای هوا مناسب پر کرده و به صورت دوره‌ای آن را بررسی و برای هر گونه آسیب و خرابی به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

عمر رادیاتور ماشین تا چه اندازه است؟

بررسی این مورد نیز به شرایط ساخت، کیفیت محصول و نحوه نگهدای بستگی داردبا این حال عمر مفید رادیاتورهای خودرو را می‌توان بین 8 تا 10 سال دانست.  با توجه به اینکه رادیاتور یکی از اجزای مهم سیستم خنکای موتور ماشین است، برای افزایش عمر مفید آن، باید به نحوه استفاده و نگهداری مناسب توجه کرد. برای مثال، همیشه باید از سطح آب درون رادیاتور بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تکمیل کرد، همچنین باید به دوره‌های تعویض سیال خنک کننده رادیاتور رعایت کرد. همچنین در صورت وجود هرگونه خرابی در رادیاتور، باید به سرعت آن را تعمیر کرد تا از آسیب به سایر اجزای موتور جلوگیری شود

سوالات متداول:

آیا استفاده از قطعات اورجینال تاثیری بر عمر مفید قطعات خودرو دارد؟

بله، استفاده از قطعات اورجینال به دلیل کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای کارخانه تاثیر مثبتی بر عمر مفید قطعات دارد. شما می‌توانید برای تهیه بهترین قطعات با قیمتی مناسب از طریق اتو یدک اقدام کنید.

چگونه می‌توان عمر مفید لوازم یدکی را افزایش داد؟

بهترین راهکار برای افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو، رعایت شرایط نگهداری، تعویض به موقع قطعات و استفاده از قطعات با کیفیت بالا است.

عواملی که بر روی عمر مفید قطعات تاثیر می‌گذارند چیست؟

عواملی مانند شیب جاده، نوع رانندگی، کیفیت قطعات، عدم تعویض به موقع قطعات و موارد دیگر

عمومی #عمر مفید لوازم مصرفی خودرو 
09921882270 نام خودرو و قطعه را پیامک بزنید
09921882270