Loading...
5 علائم خرابی تسمه تایم و زمان تعویض تسمه تایم
يكشنبه 20 فروردین 1402 اتو یدک 9792 0

5 علائم خرابی تسمه تایم و زمان تعویض تسمه تایم

علائم خرابی تسمه تایم، علائم پارگی تسمه تایم به همراه زمان تعویض و نکات مراقبت تسمه تایم. بهترین کار بعد از پارگی تسمه تایم چیست؟

شناخت علائم خرابی تسمه تایم یکی از مواردی است که می‌تواند از وارد شدن آسیب و خسارات بیشتر به خودروی شماجلوگیری کند. تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی از بخش موتور خودرو بشمار می‌آید که جهت هماهنگی و همزمان کردن اجزای داخلی موتور نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند. به همین خاطر این بخش نیز همانند سایر اعضای سیستم خودرو در عملکرد بهینه آن موثر است. به همین خاطر در این محتوا از وبلاگ اتو یدک شما را با وظایف تسمه تایم، علائم پارگی تسمه تایم و راهکارهای مدیریت آن آشنا خواهیم کرد.

تسمه تایم چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

همانطور که اشاره کردیم تسمه تایم به عنوان عضوی هماهنگ کننده حرکات بین قطعاتی همچون کرنک شافت، کام شافت، شافت و سایر اجزای موتور همانند سوپاپ وپیستون ها است. اما به دلیل اینکه این قطعه با سرعت بالای موتور در گردش است، فشار زیادی را تحمل می‌کند و لازم است تا از پایداری خوبی برخوردار باشد.

 در این هنگام علائم خرابی تسمه تایم به رانندگان کمک می‌کند تا عملکرد و راهکارهای نگهداری از این بخش را بهتر درک کنند. زیرا در صورتی که تسمه تایم پاره شود، هماهنگی اجزای فعال موتور از بین خواهد رفت و به سایر قعطات نیز آسیب خواهد رسید.

علائم خرابی تسمه تایم

8 نشانه و علائم خرابی تسمه تایم چیست؟

به طور کلی هنگام آسیب دیدن و ایجاد پارگی در تسمه تایم می‌توان با توجه به علائم مختلفی متوجهاین اتفاق شد. برخی از رایج‌ترین علائم خرابی تسمه تایم از جمله موارد زیر می‌باشد:

1: کار نکردن موتور خودرو

مهم‌ترین نقش تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین سیلندرها با سایر اجزای موتور است. در نتیجه اگر عملکرد این بخش دچار مشکل شود، سیلندرها نیز قادر به فعالیت نخواهند بود و این باعث عدم کارکرد موتور می‌شود. همچنین عملکرد غیر یکسان خودرو در شرایط مختلف از بزرگترین علائم هشدار دهنده پاره شدن تسمه تایم است.

2: شنیدن صدای تیک تیک از موتور

به طور معمول تسمه تایم به میل لنگ و قرقره‌ها متصل است. زمانی که این بخش شروع به فرسودن یا پارگی می‌کند،صدای تیک تیک غیر معمولی از داخل موتور به گوش می‌رسد. البته شنیدن این صدا همیشه جزء علائم خرابی تسمه تایم نیست و گاهی به دلیل پایین بودن سطح روغن موتور ایجاد می‌شود.

3: خارج شدن دود از اگزوز

اگر بیشتر از حد معمول از اگزوزهای خودرو دود خارج شود، این مورد می‌تواند یکی از علائم پارگی تسمه تایم باشد. زیرا در این صورت لازم است تا موتور بیش از حد ظرفیت خود فعالیت داشته باشد. اگرچه این مسئله می‌تواند به دلایل دیگری نیز همچون روغن سوزی و خرابی فیلترها ایجاد شود.

4: نشت روغن موتور

تسمه تایم قطعات و مهره‌هایی را در جای مناسبشان نگه می‌دارد اما در صورتی که این قطعه در اثر مورد زمان و استفاده، شل و فرسوده شود؛ این قطعه ها نیز از جای خود خارج شده و سبب نشت روغن در اطراف پوشش تسمه تایم می‌شوند.

5: موتور به کلی روشن نمی‌شود

یکی از واضح ترین علائم خراب تسمه تایم روشن نشدن موتور خودرو است. اگر چنین موقعیتی را تجربه کردید یکی از دلایلی که میتوان به آن نسبت داد، پارگی تسمه تایم است. زیرا شما در هنگام استارت زدن باید صدای کلیک استارتر را بشنوید اما از آنجایی که مسئول نگه داشتن میل لنگ خراب شده است، این اقدام امکان پذیر نخواهد بود.

به طور کلی، در صورتی که هر یک از علائم خرابی تسمه تایم را در موتور خودروتان تجربه کردید، بهتر است به سرعت به نزدیک‌ترین خدمات پس از فروش خودرو مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کنند.

عمر مفید تسمه تایم چقدر است و چه زمان باید آن را جایگزین کرد؟

از آنجایی که تسمه تایم یکی از بخش‌های حائز اهمیت و البته قابل فرسایش موتور بشمار می‌آید بررسی‌های دوره‌ای آن بسیار مهم است. اما عمر مفید تسمه تایم بستگی به نوع خودرو، شرایط رانندگی و حتی شیوه رانندگی شما دارد. در میانگین، بیشتر تولید کنندگان خودرو برای تسمه تایم حدود 100،000 تا 150،000 کیلومتر رانندگی را پیشنهاد می‌کنند.

به طور کلی بهتر است پس  از پدیدار شدن علائم خرابی تسمه تایم برای بررسی آن اقدام کنید. با مشاهده نشانه های زیر می‌توان نتیجه گرفت که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است:

  1. شکستن تسمه تایم: در صورتی که تسمه تایم شما شکسته باشد، باید بلافاصله تعویض شود.
  2. خرابی تسمه تایم: در صورتی که تسمه تایم خراب شده باشد، بهتر است به سرعت آن را تعویض کنید. علائم خرابی تسمه تایم شامل صدای بلند و ناشی از اصطکاک، عملکرد نامناسب موتور و خروج دود اضافه از دودکش می‌شود.
  3. نشانه‌های فرسودگی و خرابی: در صورتی که تسمه تایم شما نشانه‌های استهلاک و خرابی مانند چروکیدگی، شکستگی، سایش و آسیب دیدگی نشان دهد، بهتر است آن را تعویض کنید.

 

زمان تعویض تسمه تایم

نکات نگهداری و افزایش بهره‌وری تسمه تایم

جهت جلوگیری از برز علائم خرابی تسمه تایم لازم است تا برخی اقدام را جدی بگیرید و مولفه‌هایی را رعایت نمایید. برخی از مهم‌ترین آنها ازجمله موارد زیر می‌باشد:

  • رعایت بررسی‌های منظم و دوره‌ای خودرو
  • جلوگیری از آسیب‌های محیطی
  • خرید قطعات با کیفیت از برندهای معتبر و استاندارد
  • رانندگی اصولی و در شرایط مطلوب
  • تهیه تسمه تایم از مراکز قابل اعتماد

اگر تسمه تایم در حین رانندگی پاره شد چه باید کرد؟

اثرات پارگی تسمه تایم در هنگام رانندگی می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. اما به هر حال این موقعیت ممکن است در هنگام رانندگی ایجاد شود. در این زمان چرخش میل لنگ کاملا متوقف می‌شود و اگر در حال رانندگی به خصوص در سرعت بالا باشید، می‌تواند گاها خطرآفرین باشد.

یکی از حالت‌های این موقعیت آن است که ماشین شما متوقف خواهد شد و دیگر قادر به روشن کردن آن نیستید. در این حال جای خوش‌حالی وجود دارد زیر سوپاپ و پیستون‌ها آسیب نخواهند دید.

در حالت دیگر نیز علائم خاربی تسمه تایم می‌تواند باعث ایجاد خسارات زیادی شود. در این موقعیت تکانه میل لنگ آن را در حرکت نگه می‌دارد و در اثر حرکت و خم شدن پیستون و سوپاپ‌ها به موتور نیز آسیب وارد می‌شود. در برخی موارد زیر کل قطعات سستم سیلندر آسیب دیده‌ و هزینه‌های زیادی را به جای خواهد گذاست.

آیا استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه تایم درست است؟

اگر تسمه تایم خودرو شما پاره شده است، بهتر است موتور خودرو را خاموش کرده و به تعمیرکاری معتبر مراجعه کنید تا تعمیرات لازم را انجام دهد. در صورت اینکه تلاش کنید تا با استارت زدن مجدد موتور، تسمه تایم را به حالت اولیه بازگردانید، ممکن است خسارات جدی به موتور وارد شود که ممکن است باعث از کار افتادن دائمی موتور شود. بنابراین بهتر است این کار را نکنید و به تعمیرکاری معتبر مراجعه نمایید.

علائم پارگی تسمه تایم

راهنمای تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم یک اقدام تخصصی است بنابراین درصورتیم که بامشاهده علائم خرابی تسمه تایم مواجه شدید، بهتر است حتما از یک فرد ماهر کمک بگیرید و با جایگزین کردن کاهای نو و با کیفیت، سلامت خودرویتان را تضمین کنید. در ادامه قرار دادن درست اجزایی همچون پیستون، سوپاپ‌ها و سایر بخش‌ها بسیار مهم است.

خرید تسمه تایم انواع خودروهای خارجی

در صورتی که به دنبال تسمه تایم خودروهای خارجی با بهترین قیمت هستید، پیشنهاد ما به شما مجموعه اتو یدک می‌باشد. این ظرکت ضمن واردات و عرضه بدون واسطه محصولات اروجینال و با کیفیت به سراسر ایران سال‌ها است که نیازمشتریان را تامین می‌کند. در نتیجه شما نیز می‌توانید برای ثبت سفارش این محصول و ده‌ها قطعه کاربردی دیگر با شماره  09126664996 تماس بگیرید.

اتو یدک با ارائه خدماتی همچون مشاوره تلفنی رایگان، ارسال فوری محصول به سراسر کشور و همچنین تضمین اصالت کالا خیال مشتریان را از بابت خریدی امن و رضایت بخش راحت کرده است.

 سوالات متداول:

علائم خرابی تسمه تایم چیست؟

شنیدن صدا، عملکرد نامناسب موتور، روشن نشدن خودرو، احساس بوی سوختگی و... از رایج‌ترین علائم خرابی تسمه تایم است.

چه اتفاقی می افتد اگر تسمه تایم خودرو پاره شود؟

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، موتور قادر به کار نمی باشد و در بعضی موارد، ممکن است باعث خسارت جدی به موتور شود. بنابراین، بهتر است در صورت پاره شدن تسمه تایم، خودرو را خاموش کرده و به تعمیرکاری معتبر مراجعه نمایید.

عمومی #علائم خرابی تسمه تایم 
09921882270 نام خودرو و قطعه را پیامک بزنید
09921882270